Got a Blogger account?

Friday, 23 January 2009

Back to School



Assalamualaikom semoa!!
Apa kaba sume? sehat? semoga Allah permudahkan segale urusan kite sume. Ameen.

Haish, lame rasenye x update blog ni, yelah, modal nk bwat blog x smpai2. Semoga Allah membalas segala kesabaranmu :P dan ingatilah, bahawa Allah bersame orang yg bersabar :)

Okeh, pd topik kli ni, aku nk berbicare pasal sekolah kt New Zealand nieh. Tp sebelom gua ngomong2, nk cite sket lah.

Arituh, aku ngan family, bwat pertame kli, berjalan2 kluar drpd Palmerston North. Kiterang pegi Wind Farm. Yep sni adelah tempat dimana, windmill2 new zealand berade. Memule ingat nk picnic kt Wind Farm tuh, tp sebab angin yg kuat gile babeng, xdpt la nk picnic kt situ, nnt melayang makanan, yela name pn dh Wind Farm, mesti a angin kuat >.< style="margin: 0px auto 10px; display: block; text-align: center; cursor: pointer; width: 400px; height: 300px;" src="http://lh4.ggpht.com/_NaNF-NxOATo/SXlmh033lCI/AAAAAAAAAP8/Xwaj7sl-CKY/s720/Picture%20003.jpg" alt="" border="0">
Alhamdulillah, makin lame, makin byk bende2 telah di settlekan. Sume skola kt new zealand bermula awal february n abes dlm bln 12. Jd lebeh kurang je la skola kt msia, cume sni start lmbt sket.

Mgkn ade yg tertanye2, camne agaknye darjah2 atau form2 kt new zealand nih. Okeh, sni dierang start tadika mase umo 3 tahun dan akhir 4 tahun. Klo kt msia 3-4 tahun tgh lepak lg, mase umo 5 taun bru nk tadika. Tp sni umo 5 tahun dh masok sekolah rendah! tapi abes skola same jugak mcm msia, umo 17 tahun abes. Mcm kt msia ade sekolah rendah n skolah menengah kan? ha kt sni ade 3 jenis skolah! Primary School, Intermediate School, High School.
Mgkn ade yg pk,

"oit, umo 5 tahun stat skola rendah, mesti a abes skola umo 15-16 camtuh, sebab skola awal"

Sbenanye skolah die lebeh kurang je, aku nk explain payah sket a, tp naseb baik aku rajen bwat jadual ni, bg senang sket orang nk paham :) okeh pepandai paham sniri yek~!


Jd cam gitu la, mudah-mudahan paham la yeh, walaupn jadual yg agak cikai nih :D Jikalau ade pape persoalan boleh tros tanye tuan blog ni yeh.


Okeh kite mule cite sket pasal skola, kite mule dr yg kecik lah. Ni adek aku paleng kecik, namenye Alya, tahun ni die berumur 8 tahun jd die akan masok Year 4. Jd macam gitulah uniform sekolah die. Sekolah die name, Hokowhitu Primary School. Kebanyakan skolah uniform die, pakai skirt laboh. Klo bg Primary School slalunye skirt dierang berpetak2 lah. Klo dh intermediate ngan high school skirt die plain je. Sekolah die x wajeb bayar yuran, klo nk bayar, bayarlah, tp dianggap sebagai donation utk skolah la. Start skola 4 February.


Ni namenye, Aisya. Umonye tahun ni 11 tahun, jd die akn masok Year 7. Nme skolah die, Ross Intermediate School. Bukan taknak kutuk ke ape, seres, uniform ni mcm nk pegi sawah, dengan topi mancing nye, haha. Sekolah ni ade option plak utk seluar, sama ade pkai skirt ataupn pkai seluar panjang. Alhamdulillah, dptlah jugak minah ni tutup aurat ngan senang. Start skola 2 February.



Okeh this time, aku nk cite pasal skolah aku n adek aku no.2 sbb kiterang dok 1 skolah. Minah yg belah kanan tuh, Nmenye Aida. Umonye tahun ni 14 tahun. Tp die masok Year 9! patotnye Year 10, disebabkan die lahir lmbat, terpakse masok Year 9. Untuk makluman, die kne btol2 umo 14 bru leh masok Year 10. Jd klo kite lahir lmbt tpkse ah mundur sket heh. Okeh utk mamat ensem sebelah kiri tuh, yg posing die agak meng-poyo-kan sket tuh, Nmenye Tahfiz (uhh, sedap nme!). Umonye tahun ni 18 tahun. Klo kt msia mamat nih kne masok universiti dah, tp klo kt sni die ni kne masok Year 13, sbb lahir lmbt. Tp disebabkan mamat ni xde qualification pape pn (bodoh kot, haha) SPM pn xde, terpkse la masok Year 12. Sbb Year 12 ngan Year 13 adalah Year yg pling penting utk masok univercity nnt. Smelah mcm msia, form 4 ngan form 5 penting utk SPM.

Ha lpe nk ckp, nme skola kiterang Freyberg High School. Lagi 1, klo korang tgk kt gamba tuh, adek aku je ade uniform, aku xde, tp kiterang sme skolah. Utk Year 12 n Year 13 atau dikenali sebagai Senior, dierang x payah pkai uniform! pkai je la pape~! tp jangan pulak pkai spendar je gi skolah, haha. Yang menarik nye plak, bile dh Year 12-13 boleh bawak kete or moto gi skola~ pehh style tu! :P ade lg mcm2 mls aku nk cite :D. Aku start skola 4 February, tp adek aku 5 February.

Itulah serbe sedikit psl skolah kt new zealand nih, mls nk cite pepanjang, lgpn internet aku kt sni ade limit! tu yg hampeh gile! cet! haha, xpe ade hikmah nye kot :P.

Sebelom aku mengakhiri post kli ni, kpd sume penyokong setia Liverpool FC. Jangan risao tahun ni liverpool akan menang EPL punye ah! mwahahahahaha.

Semoga kalian ceria slalu, Assalamualaikom!