Got a Blogger account?

Thursday, 27 November 2008

Saat-saat terakhir aku di Hira'




Pada tahun 2005, aku masok hira' sbb nak lari daripada skolah lame aku. Mase memule aku masok hira', aku rse pelik dgn suasane die, memang pelik gile, suasane yg baik. Aku tengok budak hira' mmg skema ataupn dipggl "budak baik". Disebabkn keskemaan hira' tuh membuatkn aku rse sungguh benci skolah tuh.

Orang pertama aku jumpe kt hira' adalah seorang insan bername Ukasyah Amirudin senior ni mmg sporting & baik~
Orang kedua aku jmpe adalah abg Mat Ali beliau menyarankan aku menggunakan bahase arab dalam hidop seharian, tapi aku buat bodo saja ;D

Mule-mule aku jmpe:-

Amar Ismat - die datang kt aku cite psl tarbiyah, "kt skola ni, ape yg specialnye ialah tarbiyyah" tapi time tuhh pedulik ape aku psl tarbiyah, hmph!
Ahmad Khairudin - sorila aku dlu kutuk2 ko, sbb ko smgt syabab. Aku sbenanye benci gile kawad xD
Syed Safwan - mule2 aku pggl die "abg" sbb aku ingat mmg die lg tue dr aku, padahal x! tp die layan je aku pggl die abg, pdhl die tau aku sme umo ngan die, hampeh tol! haha.

rmai lg, aku x bape ingat sgt aa...

Semakin kuat rse aku nk kluar dari hira' semakin aku jumpe bnde best kt hira'. Antare kenangan terindah di hira' adalah Dorm Zubair 2005 bersame ahlinya abg nublan, abg bob, abg bazli :P, adol, syafiq ridzuan, syakir arshad, rahman syafie, wan najmi dll. Abe nublan byk mengajar aku (hehe)



Tahun 2006 PMR, hidop diteruskan di tanah wakaf ni. Time form 3 aku kelas syihab dan juga antare kenangan tidak dpt dilupakan. Untuk pengetahuan korang sume, smenjak aku masok hira' smpai la tahun ni, mmg aku x rapat sgt dgn batch sniri.

Barisan blakang kelas syihab, aku, Ahmad Khairudin, Amar Ismat, Ammar Haslan dan Irham kiterang time kelas selalu kongsi stock. Ha, tapi yg slalu kluar stock aku ngan amad je la! haha! saling tolong-menolong dlm pelajaran dan mcm2 lg.

Aku mule nmpk jalan islam sebenar smenjak aku duduk sbelah amad dalam kelas. Amad byk membantu aku, byk sgt, bg aku tegoran2, tazkirah2, nasihat2. Nasihat pertame aku trime dr die, "walataqrabuzzina" -jgn dekati zina-. Beliau ckp, "tahfiz, klo anta tinggalkn pekare yg mendekati zina, seperti x tak menjaga batas2 antare lelaki n pompan dll seumpamanya, anta akn merase nikmat yg best!". -trima kaseh, ahmad khairuddin

Aku mmg jenis yg klo gelak, konfem kuat gile, mmg 1 kelas bole dgr. Orang yg benci gile aku gelak time tuh adalah Ammar Haslan, tapi lame-kelamaan x sgka skrg kami jd kawan rapat~ ;D

Tahun 2007, slepas kputusan PMR aku yg x sberape aku cbe ambik ujian maahad dan Alhamdulillah aku diterima masok. Mase mule2 masok maahad, mmg semangat membare gile bapak punye! mmg tekad utk abes dlm mase setahun atau pling awal 10 bulan dan Alhamdulillah pd 16/11/07 aku berjaya mengkhatam Al-Quran.

Sebenanye memula niat aku masok maahad adalah sbb nama aku sniri dh Tahfiz Taffazani, jd segan a kn klo nme dh tahfiz tp x tahfiz? haha. Alhamdulillah lame2 niat tu berubah.

Smenjak masok maahad, aku mulelah nk rapat dgn batch sniri. Pade hari pertame di kelas Abdullah ibnu Masud, Usop mengajak aku duduk sbelah die, mule2 aku rse pelik dan terpikir, "oit sejak bile budak ni penah ajak2 aku nieh?" dan pade hari itu bkn sahaja dgn usop aku rapat, malah dgn batch sniri pn same :)

Berbgai dugaan dan cabaran aku lalui. DiFitnah, DiKutuk dan mcm2 lg. Walaupn difitnah, dikutuk, Alhamdulillah ade juge golongan yg berfikir menyokong dibelakang.

Haish kene kutuk la, fitnah la, mcm2 plak aku nih. Disamping sume tuh, nilah antare kenangan terindah yg tdak dapat lupai. Pasukan bola sepak maahad yg majioritinya adalah pelajar kelas Abdullah ibnu Masud.

Pemain bola : Ali Hidayati, Muhammad, Rubaie, Zaid, Mawardi(playmaker), Syamil, Aku(captain ;D), Ustaz Hafiz(trimas, ustaz), Usop, Safwan, Zahid, Ilyas, Thariq, Syafiq(playmaker ke-2 xD), Salman, Syedo, Azuan, Naufal, Munzir.

Yep, mmg membanggakan, dilantik sebgai kapten pasukan A.I.M FC (Abdullah ibnu Masud FC) oleh Ustaz Hafiz yg tersayang dan tidak boleh kami lupekan. Dan sebagai ketua pasukan, Alhamdulillah, berjaya membawa pasukan kpd kemenangan besar! Berjaya membantai pasukan Balai Dakwah dan mng! perlawanan pertama 6-3 dan perlawanan kedue 7-1, tetapi tumpas ditangan pasukan Batu 20, 3-1 yelahkn, klo Allah bg mng lebeh2 nnt takot timbol pulak rse riak die tuh? setiap kejadian ade hikmahnye~


Tahun 2008. Usia makin meningkat dan mati smakin dekat dgn kite. Tahun digelar sebagai abg2 senior form 5 maahad. Dan juga merupakan tahun terakhir aku diHira' terchenta ini.

Hidop pade tahun ni lebeh mencabar drpd tahun yg lepas, mmg bertekad utk syahadah tp disebabkan atas kemalasan yg x terhingga mmbuatkn aku x mencapai target itu xD.

Mcm2 isu dibgkitkan pade mase itu, kajam? jam? haha, itu sume xde pape, tu bukan kumpulan atau ape, itu cume due jenis pemikiran. Pemikiran ape? ahh, mls aku nk cite, kang cite x muat blog aku nk tulis, haha.

Bersama ustaz yg dlu aku respect gile babeng nye telah menjadi aku x respect die lgsong. Mcm2 difitnah dan apetah lg dikutuk gile kentang punyer lahh ;). Tapi ape bole buat? bersabar ajela... anggaplah ini adalah satu tarbiyyah kt skola ;D.

Ape yg best! karnival hira'08~ kenangan manes! Warong Lima diperkenalkn~ gerai sempoi n untung pn bole thn la (rm25 sorang :P) rehlah usrah kt blakang zoo negare! (oish, mne tuhh o.0?) n mcm2 lg!

24/10/2008, tarikh aku benti skola diHira'. Sedih bangat utk meninggalkn hira' ni. Sbb disinilah kli pertama dlm hidop aku mendgr Tazkirah ataupn Nasihat. Sekolah pertama yg skema dan baik aku pernah masok. Sekola pertama aku terkejot dgn suasane. Sekola pertama yg mengajar aku. Sekolah pertama aku mengenal erti Islam sebnar. Sekola pertama yg meyakinkan aku dgn Allah spenohnya!

TERIMA KASIH HIRA'!