Got a Blogger account?

Monday, 15 December 2008

New Zealand - The Second Paradise?



New Zealand is an island country in the south-western Pacific Ocean comprising two main landmasses, (the North Island and the South Island,) and numerous smaller islands, most notably Stewart Island/Rakiura and the Chatham Islands. The indigenous Māori named New Zealand Aotearoa, commonly translated as The Land of the Long White Cloud. The Realm of New Zealand also includes the Cook Islands and Niueblabla bla bla bla....blabla.

Assalamualaikom semue!

Alhamdulillah aku smpai di New Zealand dgn slamat~ dan hanya meninggalkan titisan air mata di LCCT Airport (ocehh aku ni xD).

4/12/08 kames, flight aku dr Malaysia --> Melbourne(austrailia) --> Wellington(New Zealand) --> Palmerston North(new zealand) jd sbenanye agak byk transit. Agak tension transit2 nieh, setiap kli transit, kne check brg dlm beg sbb ade makanan, kne check, check check.. psst, tension aku.

PENAT! PENAT, haha

Mule2 mmg agak mencabarlah dok sni, yela, umah xde, kete xde, dll n naseb bek Allah ade ;D
Alhamdulillah, satu-persatu kami skluarge cbe settlekan.



Ha, mase aku dok kt australia selame 3 arie, aku dok la kt umah kwn mak aku yg baek nieh. Smentare menumpang umah orang utk berehat sehingga flight dr australia ke new zealand, sempatlah aku n skluarge melawat antare zoo terbesar di australia, Melbourne Zoo. Memang aku terpakse cakap ar, zoo melbourne 100 kali gande lebeh hebat pade Zoo Negare. Hebat dr sume aspeklah.















time kt zoo melbourne tuhh, nk pegi kt tmpt gajah, eh skali tetibe ade sign ni plak xD. Mmg tmbh kerinduan kt msia, haha. Byk lg tulisan2 msia kt zoo tuh aku nmpk, cume lpe nk tgkp gambo je. Mcm "Selamat Datang", "Tempat Perlindungan Orang Utan" apetah lg mcm2. Smpai aku terpikir, aku ni kt Msia ke kt australia? haha.

Selain drpd pegi zoo, adelah jalan2 gi park, xde watpe sgt. Tapi memang a, smpai2 je umah kwn mak aku, tros telentang mmpos, heh, dlm flight msia ke australia aku x tdo (8-9jam flight) mmg penat lah gak~



Akhirnye, pejalanan yg amat jauh, smpai la jugak kt negare tercinte New Zealand (hah? negare tercinte? hmmm...)

Kiterang sume ade dekat airport Wellington. Hala tujunye nk ke Palmerston North, jd adelah gak dlm 2 jam perjalanan(nek kete sewe). Tapi sbelom gerak ke Palmerston North, knelah cari bnde utk alas perot yg teramat lapar, kiterang singgah la bandar Wellington nieh.


Bandar yg besa n lawa gile, tgh bejalan2 kt bandar nk cari kedai makan, skali jmpe la restoran yg agak terkenal kt msia, restoran Nandos. Naseb baik halal, Alhamdulillah. Tp kt sni, byk restoran2 cine, india dll, kire byk gak ar restoran orang2 asing nieh xD. Dalam pejalanan balek nk ke kereta n tros gerak ke Palmerston North, skali terjumpe 1 restoran yg agak menarik nieh~


Sorilah, gamba x beberape clear. Jd tu die, Istana Malaysia Restaurant. Restoran ni agak menarik, dalam die lawa, kire ni restaurant utk org2 kaye a, haha. Makanannye majioriti halal tp mahal(eh bleh bwt panton aku ni xD). Kt kedai tuh ade la jual, nasi lemak, nasi blabla2, mknn mlayu len, arak :) hehe. Tp 1 makanan nieh! mmg sumpah! aku x puas ati gile! haha, ROTI CANAI skeping $2.50 newzealand dollar! klo agak2 convert ke RM, agak2 RM5 skeping! pehhhh memang kuang ajo tol arh, kt msie 70sen je! hahah.


Setelah selamat smpai ke Palmerston North, kiterang skluarge tumpang umah kawan. Yelah umah, kete haprak xde time tuhh. Jd amekla kesempatan nieh utk settlekn hal2. Jd dalam mase sminggu dptlah umah nie(dlm gamba tuh a umh aku), umah ni kiterang sewe, bwt smentare nieh umah agak sepah lah, sebab kontena bru smpai, kotak pn pnoh dlm umah ni, nk tdo pn sbelah kotak hehe. Untuk pengetahuan korang sume, nk bli umah, kete sume sng! mcm ko gi pasar bli sayor je, haha. Nk bli umah? tanye landlord, landlord puas ati ngan korang, ha pastuh gi sign contract tros! SETTLE dapat kunci tros. Haha, simple? xde mcm msia ngarot2 kne buat tuhh, ni la...hmph.

Ni bkn gamba asli kerete yg bru dibeli yeh, ni cume cilok kt internet, tp yelah ni kete bapak aku, Honda Odyssy 1996 warne merah sbijik camnieh. Sian jugak bapak aku mencari kete, sbb kete ni merate tmpt. Akhirnye dptlah gak bli kete ni dgn harge $4990 NZD! (kete 2nd hand) klo convert kt msia lebeh kurang RM10000! ko bygkn kete second hand camnieh bleh dpt RM10ribu, kt msia RM10ribu ape dpt?? kete poton saga x tntu dpt, haha.

Kehidupan Orang2 New Zealand.

Hmmm, psl kehidupan org2 kt new zealand? xtau nk ckp ape sbenanye, tp yg smestinye hidop org kt sni len la kt msia, haha.
Dierang kt sni hidup TENANG, RILEKS, SEMPOI and LEAD A SIMPLE LIFE.


Kt sni sume org keje smpai 4.30ptg-5.00ptg! Tepat kol 5.00ptg konfem kedai2 sume tutup! aku pn xtau la nape dierang ni keje smpai kol 5ptg je, sedangkan org2 KAPIR ni lg la mengejar2 dunie. Sedangkn kt msia org keje smpai 7-8-9mlm! tp kt msia bleh ckp sume org kt sni MUSLIM! Hairan2 n aku tekejot gak tgk dierang, mgkn antare sbb system dierang abes kol 5ptg nieh, utk meluangkn mase dgn family. Aku jln2 gi park, kadang2 tgk rmai family omputeh picnic, padahal bkn arie cuti. Klo kt msia keje smpai kol 9mlm, xde mase utk luangkn ngan family sgt, mase utk tdo je, haha.












Sni xde traffic JAM lgsg~ Alhamdulillah, klo tdk bapak aku knfm tension jam2 nieh. Nk ckp ade highway pn, mcm xde highway sgt heh. Kt msia skrg jam gile bapak, klo xnk harap jam pn kt kpg2 aa. Tapi aku xleh bayang camne msia akn jd lg 10 taun -.-' Sni population org die lebeh kurang 5 million je, klo msia lebeh krg 25million+ huuu.. tu yg sbb msia jam tuh, orang rmai pastu negara xlah sbesa mne.

Kt sni orang asli die pggl "Mauri" byk2 aku tgk org mauri ni, dierang ni mcm mke melayu sket a, haha. Cume dierang ni badan beso2 aku rse sbb tuhla newzealand All Black terer rugby kot xD. Orang kt sni mmg orang pling friendly la dlm alam semeste ni, byk2 negare aku pegi, kt snilah org pling mesre skali aku pnh jmpe~


Sni ade 2 syarikat telekomonikasi, Vodafone n Telecom. Antare due tuhh, aku x tau mne 1 yg bagos ke ape, tp ape aku bleh agak, due2 lebeh krg je. Tapi klo aku nk bli simcard, aku bli simcard vodafone lah, sbb mak bpk aku dh bli vodafone. Simcardnye agak mahal, NZD35! 0.0
Jd bwt smentare nieh aku xde simcard nz lg lah, nnt la, aku dh ade duit sket bli a simcard~ Utk internet aku gne Telecom. Yg pasti telecom nieh lg hebat lah drpd streamyx~ bwt kli pertame aku terpegon dgn kelajuannye, aku dwld, buat mase ni aku tgk pling tinggi aku dwld 840kbps-1200kbps menakjubkan! Telefon umah aku telecom jugak, ape yg best nye, klo call dr umah ke umah adalah FREE! jd dlm tepon ko bual lah bape lme ko ske!

Gambo nieh aku amek kt internet, JBA negri 9 punye. Aku nk cite kt sni bkn psl JBA negri 9 nye, aku nk umum lah, JBA msia la. For your information guys, BIL AIR KT NEW ZEALAND 100% FREE, bil air xyh byr 1sen pn! kt msia dhla air kne bayar! pastu kekadang air xde pastu ade, haha. (mengutuk je keje aku nieh xD)

Bwt smentare nieh, stakat ni jelah aku mmpu tulis serbe sedikit psl newzealand nieh. InsyaAllah dlm mase akn dtg, aku akn teros mengupdate blog ni, dgn newzealand2 nye bnde xD.

Ni ade sket gamba yg kiterang tgkp, ade byk lg tp mls aku nk upload bebanyak :)