Got a Blogger account?

Saturday, 21 March 2009

Culture Festival

Gambar hiasan sahaja

Assalamualaikom everybody~!

Pe cite skrg? sehat? tgh bwat pe tuh?

Hmph, klo kite slalu chat ngan membe2 kite slalu mule dgn soalan2 camtuh, x buhsan ke? walaupn dh slalu bwat. Tp plek kite x jemu2 tanye soalan2 sebegitu.

Okay topik kli ini mgkn agak menarik, jd harap2 kalian sume terhibor dan dapat manfaat :)



Pada pg 21 March 2009. Mlm td aku tido kol 5pg entah bwat ape haha. Pastu bgn2 pg adek aku kejot ckp :

"Bang! cepat bangun! nk gi culture festival tak?"

Aku dengan blur2 nye x tau ape sedang berlaku, tgk jam pukol 10pg, aku teros amek tuala pi bersihkan diri. Breakfast. Tak tau pebende Culture Festival.

"Ahh, pegi jela...nk update blog punye pasal"

Smpai kt Town Square. Tgk banyak khemah. Pastu nmpk mcm2 jenis muke ade kt sni. Pastu nmpk byk bendera negara. Aku mule terpikir ape Culture Festival sume ni.

Culture Festival ni, setiap negara ade gerai die sendiri. X kesah ah negare die nk jual ape, makanan, souvenier dll. Tapi pling banyak jual makanan.

Mmg interesting gile ah! dapat tgk mcm2 jenis rupe orang, mcm2 jenis makanan yg sedap gile!

Yg aku ingat die ade banyak negara tp xdela sume negare ade.
Negare2 yg aku ingat, Brazil, Chile, Pakistan, Malaysia, Indonesia, Thailand, China, India, France, Bolivia, Netherland dll. (Tapi Jepon xde! argh! siot tol! hahaha)

Smbil2 orang jalan2 beli2 kt gerai2, ade jugak orang bwat show. Setiap negare ade show dierang. Tp sbb smpai lmbat, x dapat tgk orang Melayu bwat show ape, cis. Dierang punye show pn menarik gile ah, best. Tp show pling aku x suka orang india punye ah haha (no offence)

Naseb baik aku rajen tgkp gambo gerai2 nih :

Gerai : Negare Chile

Gerai : Negare Netherland


Gerai : Negare Thailand

Gerai : Negare Brazil

Gerai : Negare France

Gerai : Negare Vietnam

Gerai : Negare Saudi Arab

Malaysia pulekk!

Hmmm, dalam banyak2 gerai nih, aku nk focuskan kt gerai Malaysia. Pada pendapat aku, gerai dierang xde la bape mantap sangat, sbb bknnye mak bapak mlayu yg urus gerai nih, budak2 university yg settlekan.

Alhamdulillah, gerai ni, antare gerai yg pling ramai customer. Customernye bukan customer mlayu je, omputeh ngan bangse lain2 pn datang beli.

Tapi, utk ksi laku gerai nih, dierang tpkse lah promote gerai nih kt sume orang, jd ni adelah langkah2 usehe dierang utk mengpromote gerai Malaysia ni ;D

Orang mlayu kite nih, cube mengpromote pkai kain pelekat sambil mengedarkan pamphlet

Ha, baju melayu mesti ade! mcm nk raye lah pulak, heh.


Hahahahaha, inilah menu gerai Malaysia~! Jangan terkejot dengan harge die. Bagi aku, aku rase, harge die gile bapak mahal! Ye a! Kt msia nasi lemak singgit leh dapat! Siot tol. Mmg untung gile babeng ah depa ni. Mmg kne tipu ah orang2 kt newzealand nih, haha. (mlayu kan terer tipu, btol? haha)

Komentar makanan :
-Nasi Lemak, naseb baik die oke. Tgk mcm x sedap, aku beli pastu makan, bolela. Aku kasi 3/5 untuk kesedapan Nasi Lemak.

-Nasi Ayam Rendang, aku x rase, jd x tau. Nmpk sedap, haha.

-Cekodough, ni entah mne dierang reke nme nih. Asalnye Cekodok, leklok Cekodok tuka Cekodough, haha. Senang sket omputeh nk sebot.

Mls aku nk cite psl sume makanan, lgpn sume makanan ni common utk orang2 msia, jd x perlu la, heh :P


Last skali, bile dh abes usha sume gerai2, puas tgk show yg mantap2, kiterang makan pastu chao. Hmmmm, yeap, stakat ni jelah penyampaian aku, sbenanye byk manfaat kite bleh dapat drpd program macamni, yelah kumpolkan sume orang berbagai kaum, blablabla.

Jd moral of the story is :

"Respect is not based on skin's colour"

Salam & Selamat ~!